Wednesday, October 14, 2009

MENYINGKAP SEJARAH KEHIDUPAN

MENYINGKAP SEJARAH KEHIDUPAN

Menyingkap tabir masa yang sudah berlalu pergi,hati ini tersentuh…terusik dengan kisah lalu yang masih segar di ingatan.Pahit manis kehidupan yang telah ditempuhi bersama keluarga,teman2,masyarakat,lebih2 lagi ketika diri ini masih mentah untuk bersendirian ditengah2 himpitan onak & duri ranjau kehidupan.Alam meningkat remaja cukup merisaukan,kalau tidak dikawal bimbang kan tewas dibawa arus kehidupan.

Dilahirkan dalam sebuah keluarga yang serba kekurangan,diri ini bersyukur kerana dikurniakan seorang ibu yang begitu besar pengorbanannya terhadap kami sekeluarga.

Sebagai seorang anak hati ini merasai & terbayang akan keperitan serta kepayahan ibu menanggung semuanya,bermula dari mengandungkan kami,melahirkan,mendewasakan & mendidik kami tanpa jemu.

Menyingkap sejarah keluarga,setiap kali mak melahirkan kami 7 beradik,setiap kali itulah mak akan koma selama beberapa hari @ minggu akibat kesukaran semasa bersalin & kehilangan darah yang banyak.Lebih2 lagi sewaktu ana,arwah abang & arwah adik di lahirkan melalui cara pembedahan.
Allah lebih menyayangi bayi kecil yang baru berusia 2 minggu,adik bongsu ana kembali ke rahmatullah dalam keadaan mak yang sedang koma dan belum sempat pun menatap wajah si kesil kelahirannya.

Ujian datang bertimpa,namun naluri seorang ibu & isteri tak pernah mengalah dengan ujian yang datang,kehidupan menguruskan keluarga tetap diteruskan tanpa mengeluh.
Tanggal 1994,keluarga kami dikejutkan dengan pemergian arwah abang ( anak ke-3 ) akibat dari penyakit kanser.Belum sempat pun ana mengingat wajah seorang abang, namun kehendak ALLAH mentakdirkan dia pergi buat selama2 nya.Ayah,mak & kami sekeluarga redha dengan pemergian lelaki sulung dalam keluarga kami.Mungkin ada hikmah di sebalik ujian yang menimpa.

Kehadiran anak-anak buah(anak saudara) yang ada,cukup bermakna..walaupun abang dan adik telah pergi ketika itu,mereka lah yang menjadi tempat untuk ana merasa punyai seorang adik.Kehadiran anak2 ini meriuhkan suasana yang sunyi..telatah gamat mereka membuat kami tak puas2 melayani kerenah mereka.Namun Allah punya perancangan,pada 1998 ketika anak buah ana baru berusia 1 tahun,dia telah disahkan menghidap kanser otak.Setahun menjalani rawatan,keluar masuk hospital..sehinggalah 1999 dia telah kembali kerahmatullah juga.Cukup menyedihkan kami,sakitnya anak kecil seusia nya menanggung derita,masih terdegar ditelinga, ketika awal2 rawatan arwah menagis ketika tubuk ditusuk jarum,namun lama-lama anak ini seolah mengerti, walau seluruh tubuh habis kesan2 tusukan jarum,namun arwah tetap dengan kepetahan nya..Arwah adik mimi dalam kenagan...

Tanggal 22/09/2002 jam 2.20 ptg sewaktu pulang dari sekolah,ana dikejutkan pula dengan kehilangan seorang lagi abang ( anak ke- 4 ).Pemergian nya sungguh kami rasai kerana dialah anak lelaki tunggal yang tinggal setelah pemergian abang yang sebelumnya.Bertahun2 arwah abang juga menderita sakit kanser,keluar masuk hospital, akhirnya Allah mentakdirkan kematian buatnya.Kini mak & ayah hanya miliki kami 4 beradik perempuan.

Syukurlah hingga saat ana mencoret cerita ini,ana masih diberi kesempatan untuk terus menumpang teduh dibumi pinjaman Allah ini.Mengenangkan detik masa yang pantas berlalu,usia pula semakin berkurangan..
”Namun apakah makin bertambah amal kebaikan ku? @ Makin bertambah dosa ku kepada Mu Ya Allah?”.” Ya Allah ku mohon kepada Mu,kekalkan lah aku di landasan yang benar,dekatkan lah aku bersama orang2 yang beriman serta jauhkan lah aku dari segala amalan keji,maksiat dan kemungkaran,serta ahli keluarga ku jua samada yang masih hidup @ yang telah meninggal dunia,kedua ibu bapa ku,jauhkan lah kami dari bencana dunia dan azab akhirat yang pedih”.

Ana bersyukur dengan nikmat yang ALLAH kurniakan,pernah suatu ketika dahulu diri ini tertanya2..
”Mengapa hidup ana ketika itu tak pernah rasa bahagia?.Bila nak bahagia? Bila nak tenang?”Namun,sampai suatu saat diri ini tersedar dari lena yang panjang, bermula hidup dialam reality,rupa2nya dunia ini pinjaman semata2,sekadar jambatan menuju kesana yang kekal abadi,hidup dan mati hanya lah kerana ALLAH..
setiap gerak geri,amal perbuatan hanya kerana ALLAH.Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud:
“Bahawa sesungguhnya,solatku,ibadatku,kegiatan hidupku,persoalan matiku,kesemuanya untuk ALLAH yang mentarbiyah alam” (Surah Al-An’am : Ayat 162 )

Memikirkan keagungan Mu Ya Allah,setiap ciptaan Mu Ya Allah yang Maha Kaya, sungguh Maha Tinggi KebesaranMu sehingga membuat hamba ciptaanMu terpaku sendiri menjawab persolan yang sering bermain di fikiran suatu ketika dulu..

Sungguh diri ini tak perlu mengalah dengan ujian yang menimpa,kesihatan diri yang tidak menentu,harus ana lalui dengan redhaNya.Moga mampu menjadi pengingat,Allah Maha memberi penyakit dan Allah jua lah yang Maha menyembuhkan penyakit yang didatangkanNya,menjadi kafarat kepada dosa2 yang lalu.


Sebagai seorang muslim,kita mempercayai bahawa kehidupan,kematian dan kehidupan selepas mati adalah fasa2 kewujudan yang wajib dilalui oleh semua manusia.Namun hiruk pikuk,kemelut,ghairah dan kesenian kehidupan yang sering melalaikan kita dari mengingati fasa kematian dan kehidupan selepas mati yang lebih abadi sifatnya.
Berkata Rasulullah S.A.W. “Sesungguhnya orang yang paling cerdik ialah mereka yang banyak mengingati mati, dan banyak membuat persiapan untuk menghadapi mati”.


Kepada Sahabat2 seperjuangan,syukran banyak2 atas ukhwah yang terjalin..ana merasai kehadiran antum sebagai penyuntik semangat buat ana.Ukhwah kan berpanjangan seiring perjuangan,bertemu dan berpisah InsyaALLAH hanya kerana ALLAH.



Buat mak,ayah dan keluarga,minta maaf sebab diri ini belum mampu merubah nasib keluarga kita.InsyaALLAH sedikit demi sedikit doa kita akan terkabul,janji ALLAH itu pasti dengan ikhtiar dan tawakkal kepada Nya.Mak,minta maaf sekiranya hati kecil mu selalu menangis akibat sikap anakmu atau tangisan yang tak mampu anakmu redakan.





MUHAMMAD FADHIL HUSAINI
( NI ANAK BUAH YANG PALING RAJIN )


NUR SYAQIRA AIDA BT HANAFI
(NI ANAK SAUDARA YANG PALING BYK CELOTEH)


MOHD HAFIZULLAH B. HANAFI
( HE,HE,NI ANAK BUAH YANG MANJA )


MOHD AMIRULLAH B. HANAFI
( NI ANAK BUAH YANG LAGI MANJA )

GELAGAT2 MEREKA












Sekadar bingkisan diari kehidupan.