Monday, October 12, 2009

TIDAK SEMUA YANG LOGIK ITU BENAR


TIDAK SEMUA YANG LOGIK ITU BENAR
Kisah 1: Seorang Bukan Islam (K) berkata pada orang Islam (M) yang sedang berwudhu':

K: "Kenapa kamu ambil wudhu' semula?"

K: "Aku hairan, kamu kentut di belakang tapi kenapa kamu cuci muka, tangan, kepala dan kaki kamu? Kenapa kamu tidak cuci tempat yang keluar kentut tu sahaja? kan mudah."
M: "Ini arahan Tuhanku, Allah, aku taat akan perintah-Nya"

K: "Jelas sekali agama kamu ini tidak benar. Arahannya tidak logik sama sekali.

M: “Kebenaran itu tidak semestinya logik"

K: "Apa buktinya?"

M: "Meh, ikut aku" M membawa K ke sebuah pintu. Lalu M memegang tangan K, kemudiannya menyepit tangan K dengan pintu itu. K menjerit kesakitan.

K: "Aaaah! Tangan aku sakit…tolong lepaskan tangan aku!"

M: Baiklah…inilah jawabanku: tangan kamu yang sakit, tapi kenapa mulut kamu yang menjerit.M pun meninggalkan K yang bodoh sombong itu dalam kesakitan….

TIDAK SEMUA YANG LOGIK ITU BENAR
Kisah2: Seorang bukan Islam (K) berkata kepada orang mukmin (M)
K: Tuhan kamu sungguh tidak adil.

M: Eh, Kenapa?
K: "Tuhan kamu menghukum manusia dan syaitan yang jahat di dalam neraka yang dibuat dari api. Manusia sahaja yang seksa tapi syaitan tak rasa apa-apa."

M: "Kenapa begitu?"

K: "Yalah…manusia dicipta dari tanah, kalau dibakar dengan api hangus, sakitlah. Tapi syaitan dicipta dari api, kalau dibakar dengan api relaks lah….tak terasa apa-apa….
M: "Oh, begitu. Tuhan aku kata, mereka semua akan terseksa…"

K: "Ah…tak mungkin. Secara logik, manusia je yang terseksa, syaitan tak."

M diam sebentar, lalu dia meninggalkan K. Beberapa waktu kemudian M datang lagi dengan membawa sebongkah tanah keras dan baling tepat ke dahi K. Dahi K luka berlumuran darah. Kemudian dia membawa M menghadap seorang hakim. Setelah mendengar cerita dari kedua belah pihak tentang kejadian itu, maka hakim bertanya pada M.

Hakim: mengapa kamu baling tanah ke K begitu?

M : Maaf Tuan Hakim, K mengatakan bahwa Tuhan tidak adil kerana menghukum manusia dan syaitan yang jahat di dalam neraka yang dibuat daripada api. Tentu saja manusia seksa sedangkan syaitan tidak terseksa sebab syaitan dicipta daripada api. Logiknya memang begitu,tapi itu tidak benar. TIDAK SEMUA YANG LOGIK ITU BENAR. Sebagai buktinya saya baling ke dia dengan tanah. Logiknya K, manusia yg dicipta daripada tanah kalau dibaling dengan tanah tidak sakit, bukan? Tapi buktinya K luka dan sakit. Saya tidak bermaksud menyakitinya, tetapi saya ingin menjawab pertanyaannya dengan cara ini.

Habis....pikir-pikir sendiri laa apa kesudahannya..

Memang benar, kadang2 dalam kehidupan ini, ada je sesuatu yang kita rasa tak logik, tapi hal itulah kebenaran dan faktanya yang perlu kita terima. Begitu juga dalam ibadah, jika ada sesuatu ibadah yang kita sangkakan sunnah, bukan bermakna kita benar-benar beribadah kepada Allah kalau beramal tanpa ilmu iaitu tanpa sumber dalilnya. Kadang2 logik juga ibadah itu ada pahala dan ganjarannya, tapi kalau tidak bukan dalam kebenaran yakni tidak bersumberkan Al-Quran dan Sunnah, maka boleh jadi sia-sia amalan kita..

Mungkin pada mereka yang banyak bertanya 'kenapa itu dan ini boleh tak boleh' atau yang jenis 'banyak songeh', renungkanlah ayatul Quran dibawah. Janganlah kerana ada hati, mata dan telinga, kita tak mampu BERUSAHA untuk mencari kebenaran. Gunakanlah sifat ini sebaiknya. Dan sesungguhnya Kami jadikan isi (neraka) Jahannam yang kebanyakan dari jin dan manusia, mereka itu mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. [Surah al-A’raf:179]

Ketahuilah, Allah Ta'ala telah menyempurnakan agama Islam ini tanpa adanya pembebanan kepada manusia untuk beribadah. Fikirkanlah, kalau hendak kejayaan, pasti perlu berusaha bukan, kalau hendak masuk syurga, caranya kena berusaha jugalah dengan banyak beramal soleh mengikut tatacara sunnah. Islam itu mudah.

Firman Allah Ta'ala:

"Allah tidak sekali-kali menjadikan untuk kamu dalam agama satu kesempitan"
[Surah Al-Hajj ayat 78]

WallahuA'lam
Sekadar muhasabah & peringatan buat diri ana & sahabat2.