Tuesday, October 27, 2009

SANTAPAN KULIAH

Assalamualaikum….

JUMAAT 23/10/2009
Salam sejahtera buat semua sahabat seperjuangan yang dikasihi Allah. Smoga berada dibawah kalungan nikmat iman & kesihatan yang baik sentiasa. Alhamdulillah,dengan nikmat kesihatan yang baik dan kekuatan untuk melangkah,ana berkesempatan untuk hadir ke kuliah pagi Tuan Guru pada jumaat lepas.Maklumlah,2 minggu lepas sudah ketinggalan,erm rugi nya rase…Alhamdulillah,ade program2 sebegini,terisi lah juga hari minggu dengan ilmu yang bermanfaat, lebih2 lagi di pagi jumaat yang mulia Sayyidul Ay-Yam. InsyaAllah keberkatan akan mengiringi, usaha, ilmu, dan dakwah yang dilontarkan oleh para ulama,moga terkesan dihati kita yang mendengar dan yang memahami akan  isi kandungan nya, insyaALLAH.

KULIAH PERTAMA


Alhamdulillah,awal pagi tersebut,kuliah pertama telah disampaikan oleh Ustaz Abdullah Ya'kub (Adun Air Lanas )..Tajuk yang menjadi pilihan adalah “Institusi Kekeluargaan”.
Disini,Yang berbahagia Ustaz telah mengulas sedikit sebanyak mengenai Garis Panduan yang telah di ajar oleh Rasulullah SAW. dalam menentukan jatuh bangun sebuah Institusi Keluarga..bukan sahaja dari aspek duniawi,bahkan mencakupi seluruh aspek kehidupan dunia & akhirat…iman & taqwa.
  • Iman adalah teras pembangunan insani setiap manusia,Iman adalah senjata dan santapan rohani yang disediakan oleh Yang Maha Pencipta untuk menyinari jiwa makhlukNya yang bernama manusia.Iman adalah modal terbesar yang menentukan jatuh bangunnya seseorang insani,bahkan menentukan masa depan sesebuah keluarga,masyarakat dan negara.Iman juga yang menjadi satu-satunya pokok persoalan dalam menetapkan nasib berkekalan buat setiap sekujur tubuh manusia di akhirat nanti.
  • Wajah putih bersih anak-anak kecil menggambarkan betapa luhurnya naluri keinsanan yang ada padanya.Sebagaimana sabda Junjungan SAW,”setiap bayi yang lahir itu umpama kain putih”.tiada sebarang cacat dan calit.Maka,para ibu bapa,penjaga dan pendidiknya lah yang akan menentukan warna kain yang putih itu.Putih bersih itu adalah ibarat kepada fitrah yang berpaksikan kemurnian iman.
  • Memupuk keimanan yang mantap ini harus bermula sejak dari kanak-kanak itu masih kecil lagi..bukan hanya semata-mata menyerahkan kepada guru untuk mendidik. Sebagaimana firman Allah yang mengancam keras keatas mereka yang gagal mendidik anak :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (Al-Tahrim :6 )

Begitulah indahnya islam,Rasulullah SAW telah memberi garis panduan agar kita mengikutinya..bermula dari kelahiran bayi,kalimah lailahaillallah diperdengarkan,nilai- nilai murni dititipkan.Solat diajar mengikut peringkat umur..sehinggalah terbentuk insan beriman & bertaqwa.

Peringatan buat diri juga sahabat2..smoga kita berjaya mengikuti stiap garis panduan yang diajar Rasulullah SAW kepada kita..

KULIAH KEDUA

Ketibaan YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat pada jam 9.20 pagi.

Ulasan Surah Al-Hujurat Ayat 11- 18.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
[11] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
[12] Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
[13] Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
[14] Orang-orang " A'raab" berkata: " Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam '. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
[15] Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya).
قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
[16] Katakanlah (kepada orang-orang "A'raab" itu wahai Muhammad): "Patutkah kamu hendak memberitahu kepada Allah tentang ugama kamu (dengan berkata: ` kami telah beriman ')? Padahal Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".
يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
[17] Mereka mengira dirinya berbudi kepadamu (wahai Muhammad) dengan sebab mereka telah Islam (tidak melawan dan tidak menentang). Katakanlah (kepada mereka): "Janganlah kamu mengira keislaman kamu itu sebagai budi kepadaku, bahkan (kalaulah sah dakwaan kamu itu sekalipun maka) Allah jualah yang berhak membangkit-bangkitkan budiNya kepada kamu, kerana Dia lah yang memimpin kamu kepada iman (yang kamu dakwakan itu), kalau betul kamu orang-orang yang benar (pengakuan imannya).
إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
[18] "Sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan".
  • Sesungguhnya kehidupan kita diatas muka bumi ini hanyalah pinjaman semata-mata,kita hanya menumpang di bumi ALLAH yang fana ini,menumpang setiap ciptaan ALLAH…
  • Hanya lah kerana untuk beribadat,beramal dan mengabdikan diri kepadaNya yang Maha Esa.
  • Telah diturunkan Al-Quran kepada manusia sebagai panduan untuk kita hidup diatas muka bumi ini.Telah ditetapkan yang hak dan yang batil…ikutilah aturan yang telah ditetapkan nescaya tidak sesat kita ke jurang binasa.Amal yang bermanfaat akan dibawa kedalam kubur dan menyenangkan kita disana kelak.
  • Di zaman yang serba moden ini,alhamdulillah kita cukup senang.Tapi apakah kemudahan ini dimanfaatkan dengan baik??InsyaAllah sama2 lah kita mengambil langkah yang sewajarnya.
  • Sesungguhnya seorang yang dikatakan mukmin itu sebenarnya adalah mereka yang beriman dan yakin dengan ALLAH SWT dan juga RASULULLAH SAW,tidak dikatakan beriman seseorang itu jika meninggalkan salah satu daripada nya.Wajiblah percaya akan perkara2 ghaib,kerana ALLAH itu ghaib,begitu juga syurga,neraka dan lain2.Ibarat kata “Jika kita sanggup mencurahkan sebaldi yang air penuh kerana yakin bahawa baldi itu adalah bekas racun,sekiranya digunakan akan menyebabkan kematian… Maka yakin lah wahai insan,tinggalkan lah kemungkaran yang kita lakukan,kerana kemungkaran mendatangkan dosa,dan kerana dosa lah yang akan mematikan hati2 manusia
  • Dengan keyakinan yang kita ada,jangan lah pula kita ragu2.berjihadlah di jalan ALLAH dengan harta dan jiwa.Sesungguhnya itulah yang lebih baik jika manusia mengetahuinya.




KEBERANGKATAN BALIK TUAN GURU

SEKIAN WASSALAM..SEKADAR PERKONGSIAN..SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA TAHU AKAN SEGALA2NYA..HIDAYAH ITU MILIK ALLAH..